Pieter Leendert Douwes (1879-1965) was een zoon uit een protestantse officiersfamilie. Hij werd geboren in Fort Willem I op Java. Douwes kreeg in Breda zijn militaire opleiding, waarna hij afwisselend in Nederland en Nederlands-Indië diende. In het latere Indonesië maakte hij onder meer de Atjeh-oorlog mee. Hij schopte het in het leger tot majoor en ging, vanwege zijn Indische jaren, nog voor zijn vijftigste met pensioen. In 1939 vertrok hij naar Nederlands-Indië. Na de Tweede Wereldoorlog keerde Douwes naar Breda terug. Hij hertrouwde voor de 3e keer en legde zich geheel toe op beeldhouwen. Leen Douwes was autodidact. Hij maakte veel kerkelijk werk. Bijvoorbeeld voor de Sacramentskerk aan de Zandberglaan vervaardigde hij in 1952 een Pius X-altaar met een mahoniehouten beeldengroep. Opa Douwes was in 1914 van het protestantse geloof overgegaan naar het katholieke.
Opa Douwes in het midden op zijn knieën met helm op. 1940 ?
Gemaakt omstreeks 1940 voor de Palasari Sacred Heart Church, Bali (zie foto hierna) Sacred Heart Church, Bali
Het dorpje werd Palasari genoemd naar de “Pala”boom, dit is een grote kaarsrechte boom, terwijl “Sari” mooi betekent.
In het midden van dit nieuw dorpje wilde Pater Buis op een heuvel in de open lucht een kruisbeeld oprichten. Gemaakt uit een stuk dikke kaarsrechte boom.
De Pala boom werd zorgvuldig uitgezocht en gekapt: 3 meter hoog and 2 meter dik en breed. Dit zware brok hout werd in triomf onder luid gezang, door ca 60 Balinezen naar de missie post vervoerd. Vader had een voorbeeld gemaakt van ca 0,5 m groot en twee Balinezen hielpen het kruisbeeld met behulp van een passer drie maal te vergroten. Corpus en kruis uit een stuk.
Waarschijnlijk met eigen primitief gereedschap. Voor pater Buis was het toen nieuw, dat de spijkers niet door de handpalmen, maar door de pols gewrichten moeten zijn geslagen bij Jezus aan het kruis. Dat was bij vader al lang bekend doordat hij foto’s van de lijkwade gezien had. Telkens weer had hij dit uitgelegd aan opdrachtgevers van kruizen. Twee maanden werd er over gedaan, waarbij gewerkt werd onder een afdak om zich tegen de zon te beschermen. Het altaar waaraan het bevestigd zou worden werd verfraaid met een tafereel, geheel in Balinese stijl.
Er werden nog ettelijke kleine kruisbeelden gemaakt uit djati hout naar het voorbeeld van vader voor de gelovigen. Allen uit een stuk, sommigen met een Balinees bloem motief, de lotus bloem, als goddelijk motief boven het corpus. Het maken hiervan ging heel primitief met een afgeplatte spijker als beitel.
“Oom Dolf Douwes”
Kruisbeeld in Sacrementskerk Breda
Het beeld (foto links) staat in de Sacrementskerk te Breda. Gerhard, Yvonne met vlechten en Pieter (foto rechts) moesten hiervoor poseren, buiten (vanwege het licht) voor de deur van Oosteinde 41 in De Bilt. Opa Douwes deed er erg lang over om de foto te nemen. Dus buren en kinderen uit de buurt kwamen kijken. Uiteindelijke stond er een dikke rij mensen om ons heen. We schaamden ons rot. Opa ging geduldig verder. (Gerhard)